Tuesday 2 August 2011

nama pak imam, lima kali sehari pergi solat kat masjid..tapi, pandang serong kat family aku..sebabnya,dia hanya dengar kisah dari sebelah pihak sahaja...hampeh tol la tok imam mcm ni..macam mana la aku x kutuk dia..sepatutnya,dia yg lagi arif bab2 agama bagai,kena la berlaku adil pada semua orang..bukannya mendengar dari sebelah pihak dan menuduh sebelah pihak lagi ni tak baik!
tambahan pulak, org tu adalah sedara mara dia jugak, langsung dia angguk. tak pernah nak amek tau sama ada pe kisah org kat pihak lagi satu ni..  datang bagi penyata zakat, langsung tak bukak mulut tanya dulu rumah aku ni ada berapa tanggungan,sesuka hati kepala otak dia letak berapa yang dia nak..itukan tanggungjawab dia,kena la amek tau umah ni ada berapa orang tanggungan yang nak kena bayar zakat, tapi boleh BLAH mcm tu, datang tak bg salam, BLAH pun x bg salam.. mcm tu eh rupanya perangai tok imam? aku rasa, masa aku duk tmpat lain dulu tak adalah pulak tok imam macam nih.. padahal, kami satu family dah lama duk kat cni, wlau dulu pernah kejap tinggal kat tempat lain..
sangat la tidak adil...bila abang aku pergi solat jumaat kat masjid, abang aku nak salam, dia boleh buat DERK n dgn selamba badaknya BLAH tanpa menyambut hulurang tgn abg aku...bukan setakat tok imam, sekali dgn tok2 lain gak, yg duk berselang beberapa buah rumah dari umah aku..siot lah! sebab sorang jiran yg bawak mulut, langsung muka kami xdipandang..caci itu, caci ini..nak tegur orang, tapi hari2 duk jaja kisah orang..pergi masjid tak pernah tinggal, kopiah tu 24 jam pakai kat kepala, tapi kain pelikat MASHA ALLAH, atas dari paras lutut! setahu aku, aurat lelaki bawah dari paras lutut,, ini atas dari paras lutut, ibaratnya air banjir yang samapai ke tahap pinggang!
susah bila hidup tak nak derngar dari kedua-dua belah pihak..sesuka hati nak alihkan batu penanda tanah orang..amek lah kau,,mkn lah tanah kami yg kau alihkan batu penanda tu..walau sebesar zarah,demi ALLAH aku TAK HALALKAN.selagi kau tak mintak maaf dengan mak aku, abang2 aku, jangan harap aku nak maafkan kau,..hidup kalau solat tak tinggal,sipa solat kat masjid lagi, tapi hati busuk dengan orang, sia-sia je lah hidup ko wahai pakcik. insaf la,,kalu tak jangan sanggup jadi pak imam, buat malu je, asal boleh baca QURAN sket dah boleh jadi imam.. ai,,kalau mcam tu aku pun boleh jugak nak jadi imam, abang aku pun boleh jadi imam, anak buah aku yang baru darjah 3 pun boleh jadi mam, sebab dah lama khatam Quran!
insaflah pakcik oi,, jujur aku cakap ni, aku x halalkan apa yang dah ko canangkan kat orang lain pasal kami sekeluarga..kalu betul aku tak kisah, tapi apa yg ko canangkan tu sama sekali tidak benar! aku rasa budak kecik pun tahu dosa memfitnah lebih besar dari dosa membunuh..takkan lah ko yg sebagai tok imam surau tak tahu benda kecik macam nih..bulan Ramadhan ni, insaflah,..sedar diri tu sikit..patot la dari dulu tak berubah2 nasib ko sekeluarga..kalu dah kerjanya nak mengata org yg tak betul bagai, satu masa Allah balikkan kat kau..ALLAH tu maha adil maha pendengar..kalau kau nak canang satu dunia sekalipun, silakan! aku tak heran. sebab aku tau aku tak salah. ko yg ngengada buat cerita.
satu hari nanti, DIA akan tunjukkan sape yg benar dan sape yg tidak. ha ,masa tu sesiapa yg terlibat bersekongkong dgn pakcik tak sedar diri ni, sila mintak maaf sebab dah buat hidup orang lain makan hati dgn fitnah2 anda..

No comments:

Post a Comment