Monday 14 May 2012

teman hidup

tiap kali emak menelefonku bertanya khabar, pasti soalan emak yang satu itu akan keluar."bila nak bawa balik calon menantu lelaki mak?" oh tidak! soalan yang sangat cepumas untuk aku jawab..hurm,,sentiasa aku berikan jawapan yang sama."anak bongsu mak ni tak cantik! tak lawa. kaya tidak, cerdik pun tidak.cantik jauh sekali!" ayat sedih la konon..dan seperti biasa, emak sentiasa memberi galakan.."kan sekarang dah belajar masak..oka lah tu..tak boleh harap terus mahir dalam setiap menu masakan..belajar sikit-sikit, lama-lama nanti pandailah..jangan risau..mak tetap yakin anak bongsu mak yang manja ni dapat harungi semua dugaan dan rintangan tu..yang penting ,berusaha untuk berubah dan yakin dengan diri sendiri..setiap ornag kan ada kelebihan dan kekurangan masing-masing? jangan jadikan kekurangan yang ad amenutupi kelebihan yang wujud dalam diri kita..kelemahan kan boleh diperbaiki.."
wah, emak memang seorang ibu yang tidak pernah mematahkan semangat anaknya walau apa sekalipun yang terjadi..bukan aku tidak kesiankan emak..aku tahu, usia emak sudah lanjut. emak semakin berusia. dan kata-katanya yang selalu menghibakan hati aku, bilamana emak mengatakan yang emak bimbang sekiranya emak tidak sempat menghulurkan tanganku untuk orang lain yang bisa menjaga aku sepenuhnya..emak bimbang, jika aku tidak disayangi seprtimana emak menyayangiku..emak juga bimbang, sekiranya aku tidak bahagia seperti emak membahagiakanku..oh emak! hatimu sangat mulia..sesaat, kau tidak pernah lupa untuk mendoakan dan mengharpakan yang terbaik untuk anak-anakmu..
jujur aku katakan..bukan tidak terlintas di fikiran mahu mencari calon hidup..namun, untuk mencari lelaki yang bisa menerima segala kekurangan dan kelebihan aku seadanya, cukup payah..malah, hati aku jga tidak terkesan dengan lelaki-lelaki yang pernah hadir dalam hidup aku..ada, seorang dua yang aku rasakan ada keserasian, namun akhirnya tetap berakhir dengan perpisahan..teman-temanku mengatakan yang aku terlalu meilih. ya, aku memilih..aku memilih lelaki yang boleh aku jadikan imam dalam hidupku..aku memilih lelaki yang mementingkan kasih sayang dan menerima keluargaku seadanya..aku memilih lelaki yang bisa menjadi tempat utnutk aku meluah segala rasa;duka,suka, lara dan sebagainya. aku memilih lelaki yang mampu bersetuju dengan kelebihanku dan mampu menutupi kekuranganku..aku memilih seorang lelaki yang bisa menjadi ayah yang penyayang dan bertanggungjawab kelak terhadap anak-anak..dan akhir,, dan yang paling penting ,aku memilih lelaki yang tetap tidak getnar hatinya. tetap bersama-sama aku tika mengharungi suka, mengharungi duka..yang tidak akan meninggalkan aku tika aku dalam kepayahan dan kesedihan..yang tetap akan membakar semangatku, dan berjuang bersama-samaku di jalan Allah..rupa, harta, aku tidak pernah meletakkannya di paras tertinggi. kerana aku sedar, aku bukanlah wanita yang sesempurna mana untuk aku idamkan lelaki yang sebegitu..aku mengimpikan lelaki yang bisa melengkapkan hidupku seadanya..
mujur, aku punya semangat daripada teman-teman, dan juga adik-adik juniorku tentang hal ini..Hajar, Simaa, Wahidah, Kak Ida, Dura, Nisa Ali, Nurul junior dan Aisyah Halil; ini teman-temanku yang cukup aku sayang..kalian merupakan anugerah terindah yang pernah Allah berikan utnukku..menjadi tempat aku meluah rasa, meluah segala cerita..kalian yang sering mendengar keluh kesahku..nyata, aku tidak pernah keseorangan..aku punya kalian yang sentiasa mendoakan yang terbaik untukku..doa kalian serta doa dari emakku itulah yangsentiasa menjadikan aku sentiasa kuat untuk meneruskan hidup ..dan aku pasti, kelak suatu hari nanti bila tiba masanya, Allah akan memberikan aku seorang lelaki yang akan melengkapkan hidup aku selengkap mungkin, dan bahagia itu kelak pasti akan aku kongsi bersama kalian yang amat aku sayayng..

No comments:

Post a Comment