Monday 8 August 2011

apa erti kawan?

seringkali aku tertanya-tanya,apa makna sebenar KAWAN...ini kerana, aku memang ramai kawan, tetapi kawan yang bagaimana? sehingga ke hari ini, hanya ada seorang yang benar-benar bergelar seorang kawan kepada aku..dialah tempat aku berkongsi rasa..meluah rasa yang terpendam,yang sukar untuk aku lafazkan..dialah tempat aku mencurah rasa gembira aku,mencurah rasa sedih aku..kami pernah bergaduhmtapi hanya sekali sepanjang persahabatan kami..perkenalan yang bermula sejak bangku sekolah pada tahun 2001, kekal hingga hari ini..alhamdulillah, aku bersyukur kerana dikurniakan dgn seorang kawan sepertinya..
siti hajar muhamat, dialah sahabatku..dialah tempat aku mencoret rasa, meluah kata..walau kini kami dipisahkan oleh jarak, tapi sesekali kami tak pernah putus dari berhubung..sms sentiassa mendekatkan kami..terima kasih kerana menjadi seorang yg cuku aku percayai dalam hidupkju..sesengguhnya,terlalu banyak rahsia hidupku tersimpan kemas ddalam keihlasan persahabatanmu..
namun ,ada juga kawan yang sering melukai hati..katanya, dia kawan aku..sanggup buat apa saja asalkan aku bahagia, kerana aku telah banyak menabur jasa kepadanya..aku telah bnyk menolongya..tapi ternyata, Tuhan itu maha adil..Dia memberiku bukti bahwa dia bukanlah seorang kawan yg setia..aku terjumpa sendiri bukti dimana dibrlakangku, dia mengutukku sesedapnya..dihadapanku, sanggup mengatakan sanggup melakukan apa sahaja asal aku bahagia..
pembohong! aku benci pembohong seperti itu..aku pernah tersept antaranu dgn teman yang lain..untuk membahagiakan teman yg lain,aku korbankan diri aku..tapi padahnya, aku yang benar2 terkorban! kadang2 aku sedar ada juga salah aku,tetapi tidak semstinya aku yg selalu bersalah dlm segala hal.. ketika kau perlukan masa untuk bersendirian ,aku hanya membiarkan sahaja walau kadang2 katamu agak tegas dan menyinggungku.tapi,bilamana aku pula perlukan waktu untuk bersendirian, kau mengatakan yang aku ni susah dijangka perangainya! memang aku ni selalu angin!
gila! kenapa bila tiba giliran aku, kata2 itu yang kau hadiahkan untukku? sedangkan ketika kau perlukan waktu,sedikit pun aku tidak mengutukmu..sedih, aku amat sedih! kawankah begitu? sepatutnyaandai ada aibku,dijaga..bukan disebarkan..bukanlah bererti henddak menyembunyikan keburukan,tetapi kadang2,ada juga perkara yang perlu dirahsiakan..benar, jujur aku katakan aku terlalu sedih dengan kelakuannya..namun, orang menganggap dia kawan baikku..hahahaha..tidak sama sekali..dia hanya kawan aku,bukannya kawan yg boleh aku berkongsi rahsia..terlalu banyak perkara yg terjadi..yg menyebabkan aku makan hati! tapi, aku hanya membiarkannya sahaja,,memendam rasa..menyukai lelaki yang sama aku suka..bercerita tentangnya yang seolah2 aku ini terlalu teruk dimata lelaki itu! tak mengapa,,aku tetap sedar diri aku wahai kawan..sedar yang aku memang banyak kekurangan jika dibandingkan dgn dirimu yg selalu dipuji dan dipuja orang! aku tidak kisah..tidak mengapa..sabar itu sudah menjadi santapanku..
aku doakan, suatu hari nanti kau tahu bahawa hatiku telah kau sakiti..bukan niat hendak memburukkan mu,aku cuma sekadar ingin kau tahu bahawa bukan kau sahaja yang selalu betul setiap masa..terima kasih kerana mewarnai hidupku dengan warna gelap dan suram..semoga, warna ini suatu hari nanti akan bertuka menjadi warna pelangi yang cantik!

No comments:

Post a Comment